Центр научного сотрудничества "Интерактив плюс"
info@interactive-plus.ru
+7 (8352) 222-490
2130122532
Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс»
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
428000, Россия, Чувашская Республика, г. Чебоксары, улица Гражданская, дом 75
+7 (8352) 222-490
RU
428000
Чувашская Республика
г.Чебоксары
ул.Гражданская, д.75
56.125001
47.208966

Communicative competence as a basic professionally significant characteristic of the person of the future teacher of high school

Proceeding
DOI: 10.21661/r-113141
Open Access
IX International Research-to-practice Conference «Pedagogical excellence and pedagogical technologies»
Creative commons logo
Published in:
IX International Research-to-practice Conference «Pedagogical excellence and pedagogical technologies»
Author:
Shirshova I.A. 1
Work direction:
Педагогика высшей профессиональной школы
Rating:
Article accesses:
3116
Published in:
eLibrary.ru
1 Taurida Academy FSAEI of HE "V.I. Vernadsky Crimean Federal University"
For citation:
Shirshova I. A. (2016). Communicative competence as a basic professionally significant characteristic of the person of the future teacher of high school. Pedagogical excellence and pedagogical technologies, 72-75. Cheboksary: SCC "Interactive plus", LLC. https://doi.org/10.21661/r-113141

  • Metadata
  • Full text
  • Metrics

Abstract

This article focuses on the current problems of higher education - training of future teachers. The author highlights the issues associated with the identification of the essential characteristics of communicative competence, the role in the system of post-graduate training of the teaching staff. A special place is given to consider the possibilities of educational discipline "Interaction of educational process subjects" in the formation of communicative competence among young scientists at the stage of post-graduate education.

References

  1. 1. Андреева Г.М. Социальная психология [Текст]: Учебник для вузов / Г.М. Андреева. – М.: Аспект Пресс, 2000. – 376 с.
  2. 2. Большой психологический словарь / Сост. и общ. ред. Б. Мещеряков, В. Зинченко. – СПб.: Прайм Еврознак, 2004. – 672 с.
  3. 3. Буртовая Н.Б. Коммуникативная компетентность личности и социально-психологические факторы ее развития (на примере студентов – будущих педагогов-психологов): Автореф. дис. … канд. психол. наук: 19.00.01 / Н.Б. Буртовая. – Томск, 2004. – 24 с.
  4. 4. Гвильдис Т.Ю. Аспирантура в структуре высшего образования / Т.Ю. Гвильдис // Университет им. В.И. Вернадского. – №4 (54). – 2014. – С. 169–177.
  5. 5. Зимняя И.А. Компетентность и компетенции в контексте компетентностного подхода / И.А. Зимняя // Понятийный аппарат педагогики и образования: Сб. науч. тр.; отв. ред. Е.В. Ткаченко, М.А. Галагузова. – Вып. 7. – Екатеринбург, 2012. – С. 64–76.
  6. 6. Кузьмина Е.М. Формирование коммуникативной компетентности студентов вуза: Дис. … канд. пед. наук: 13.00.08 / Е.М. Кузьмина. – Нижний Новгород, 2006. – 181 с.
  7. 7. Маркова А.К. Психология профессионализма / А.К. Маркова. – М.: Знание, 1996. – 308 с.
  8. 8. Охотникова В.В. Развитие коммуникативной компетентности субъектов образовательного процесса в высших учебных заведениях: Дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01 / В.В. Охотникова. – Омск, 2000. – 169 с.
  9. 9. Савельева С.С. Педагогические условия формирования профессиональной компетентности учителя в образовательном процессе вуза: Монография / С.С. Савельева. – Воскресенск: Позитив, 2012. – 220 с.
  10. 10. Ткачук Е.С. Педагогические условия формирования коммуникативной компетенции студентов вуза в полиэтнической среде: Дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Е.С. Ткачук. – М., 2004. – 243 с.
  11. 11. Трофимова Г.С. Дидактические основы формирования коммуникативной компетентности обучаемых: Дис. … д-ра пед. наук: 13.00.01 / Г.С. Трофимова. – СПб.: СПб ГУ, 2000. – 397 с.
  12. 12. Хаматнурова Е.Н. Критерии оценки сформированности экономической компетентности будущих педагогов профессионального обучения / Е.Н. Хаматнурова [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://naukovedenie. ru/ PDF/ 82 pvn 513.pdf

Comments(0)

When adding a comment stipulate:
  • the relevance of the published material;
  • general estimation (originality and relevance of the topic, completeness, depth, comprehensiveness of topic disclosure, consistency, coherence, evidence, structural ordering, nature and the accuracy of the examples, illustrative material, the credibility of the conclusions;
  • disadvantages, shortcomings;
  • questions and wishes to author.